نحوه خرید گاز مایع (lpg ) از بورس + قیمت آگوست ۲۰۲۴ نیمه اول

نحوه خرید گاز مایع از بورس به همراه قیمت

فهرست مطالب

قیمت گاز ال پی جی در بورس نیمه اول آگوست ۲۰۲۴

CP Aramco price for August 2024

 $ Propane  :   ۵۹۰ $/MT     +۱۰ –
$ Butane  :     ۵۶۵ $/MT     +۵ –

CP price based on LPG Ratio

۵۰% P- 50% B :    ۵۸۰ $/MT +7.5 $

۷۰% P- 30% B :    ۵۸۴ $/MT  +۸.۵ $

۳۰% P- 70% B :   ۵۷۶ $/MT  +۶.۵ $

نحوه خرید گاز مایع از بورس انرژی با بهترین قیمت

گاز مایع یا LPG یکی از منابع انرژی مهم و پرکاربرد در صنایع مختلف و حتی مصارف خانگی است. استفاده از این سوخت به دلیل ویژگی‌های خاص خود همچون بازدهی بالا و دسترسی آسان، روز به روز در حال افزایش است. اما چگونه می‌توان گاز مایع را به صورت مؤثر و بهینه خریداری کرد؟ یکی از بهترین روش‌ها برای خرید گاز مایع، استفاده از بورس انرژی است که  بورس انرژی به عنوان یک بازار شفاف و رقابتی، امکان خرید و فروش انواع حامل‌های انرژی را فراهم می‌کند.بورس انرژی بازار جذابی است که عین حال که میتواند باعث رونق تجارت شما شود اگربا اگاهی ناقص وارد شوید میتواند ضرر های سنگینی را به شما تحمیل کند در این مقاله اگاهی لازم را در ارتباط با خرید گاز مایع از بورس انرژی در اختیار شما قرار میدهیم.

مراحل خرید گاز مایع از بورس انرژی و کالا

ارائه اسناد و مدارک: نخستین گام در خرید از بورس انرژی

چند روز پیش از برگزاری تالار بورس شرکت های عرضه کننده مطالبی تحت عنوان اطلاعیه عرضه منتشر میکنند خریداران میبایست پس از مطالعه دقیق اطلاعیه عرضه و انالیز دقیق ان نسبت به ارائه درخواست رسمی و مدارک لازم به شرکت ملی گاز ایران و شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران اقدام کنند.

ارائه درخواست رسمی

ارائه مدارک تأمین مالی به مقدار اعلام شده توسط خریدار

معرفی صرافی جهت سپرده‌گذاری

پذیرش آنالیز گاز توسط خریدار

پذیرش کلیه شرایط شرکت ملی گاز ایران و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران برای پرداخت و تحویل بدون هیچ تغییری

صادرشدن پروفرما به نام خریدار پس از پذیرش تمامی شرایط

دنبال کردن شرایط مندرج در پروفرما توسط خریدار

 

 

خریدار علاوه بر پذیرش کامل شرایط شرکت ملی گاز ایران و شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران باید مدارک زیر را به این دو شرکت ارائه دهد.

مدارک لازم جهت ارائه به شرکت ملی گاز ایران و شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران

ارسال درخواست به شرکت ملی گاز ایران و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران بر اساس اطلاعیه عرضه بورس

رزومه خریدار: ضمیمه کردن رزومه خریدار به درخواست

تأیید مالی: ارائه تأیید مالی برای کل مقدار سفارش

کپی پاسپورت: ارائه کپی پاسپورت خریدار

کپی صفحه شرکت‌نامه: ارائه کپی صفحه شرکت‌نامه که نام صاحبان امضاء در آن مشخص شده باشد. این سند باید ترجمه و به تأیید سفارت ایران یا یکی از دفاتر ثبت اسناد برسد.

کد اقتصادی: ارائه کد اقتصادی برای خریداران داخلی

 

مرحله پیش پرداخت

برای انجام معاملات در بورس انرژی، واریز پیش‌پرداخت الزامی است و این مبلغ بر اساس نرخ های بین المللی تعیین میشود.برای بورس انرژی، باید ۱۰ درصد از ارزش معامله حداکثر تا یک ساعت پیش از شروع تالار واریز شود. مبلغ پیش پرداخت به عنوان تضمینی برای تعهدات مالی خریدار عمل میکند  این مبلغ برای پوشش کارمزدهای بورس، کمیسیون خدمات کارگزاری و جریمه‌های احتمالی در نظر گرفته شده است.

مرحله پرداخت

تسویه به صورت اسناد خارج از پایاپای بوده و امکان تسویه حساب بصورت ریالی و برحسب ضوابط و مقررات اتاق پایاپای و دستورالعمل اجرایی رینگ صادراتی بورس انرژی ایران انجام میگردد. بدیهی است که در این شرایط اظهار و صدور کالا با نام خریدار و توسط او انجام خواهد شد نرخ تسعیر ارز بر اساس میانگین نرخ‌های خرید و فروش اسکناس دلار در سامانه نظارت ارز سنا متعلق به بانک جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.

مرحله تحویل

  • تحویل کالا باید در زمان و مکان تعیین شده در قرارداد صورت گیرد. در صورت عدم توانایی در تحویل کالا در زمان مقرر، طرفین باید سریعاً یکدیگر را مطلع کرده و توافق جدیدی برای زمان تحویل تعیین کنند.
  • مقدار فرآورده تحویلی به خریدار بر اساس میزان توزین در محل تحویل تعیین می‌شود. توزین توسط وسایل و تجهیزات عرضه‌کننده انجام می‌شود تا دقت و صحت اندازه‌گیری‌ها تضمین شود.
  • محصول خریداری شده طبق آنالیز ارائه شده توسط سازمان بورس انرژی به خریدار تحویل خواهد شد خریدار موظف است نسبت به تست فرآورده قبل از برداشت اقدام و نمونه شاهد تهیه نماید.در صورتیکه این اقدام صورت نپذیرد،خریدار حق هیچگونه اعتراضی در خصوص آنالیز فراورده نخواهد داشت.
  • تحویل به صورت درب کارخانه میباشد و فروشنده پس از تحویل محصول هیچ گونه مسِولیت در قبال نحوه استفاده، حمل و نقل و موارد دیگر ندارد. خریداران حق واگذاری تحویل کالای خریداری شده را به غیر ندارند و خود (با باربری اعلام شده) باید در محل تحویل بار حضور یابند.

هشدارها و ملاحظات مهم در خرید گاز مایع از بورس انرژی

  1. حداکثر مهلت زمان برداشت گازمایع خریداری شده معمولا در اطلاعیه عرضه شرکت عرضه کننده مشخص میشود خریدار موظف است کالا را در مدت زمان تعیین شده برداشت کند عدم رعایت این مهلت میتواند منجر به جریمه یا لغو معامله شود.
  2. صادرات تنها از طریق مرزهای مجاز گمرکی انجام می شود و اعلام مقصد درخواستی صادرات توسط خریدار الزامی است.
  3. در صورت درخواست خریدار برای برداشت فرآورده و ارسال و صادرات از مرز آبی، تمامی مسئولیت‌های مالی و حقوقی انتقال فرآورده پس از خروج از محل تحویل بر عهده خریدار می‌باشد.
  4. کلیه هزینه های مربوط به صرافی و همچنین کلیه هزینه های مربوط به بارگیری و بالاسری تحویل کالا در انبار مبدا ، کارگزاری بورس انرژی و سایر هزینه ها اعم از هزینه ترخیص و گمرک صادرات، هر گونه مالیات، بیمه و عوارض و حقوق دولتی یا محلی بر اساس قوانین و مقررات موضوعه که به فروشنده  تحمیل می گردد بر عهده خریدار خواهد بود.
  5. تانکرها و لوازم بارگیری بایستی دارای استانداردها و مجوزهای لازم باشند و خریدار ملزم به رعایت دستورالعمل ایمنی پیوست قرارداد خواهد بود. چنانچه به دلیل نقص فنی تانکر اعزامی موجب هدر رفت گاز مایع گردد، میزان هدر رفت به حساب خریدار منظور خواهد شد.
  6. خرید با نتاژ بالا منجر به دریافت تخفیف‌های حجمی از تامین‌کنندگان می‌شود که هزینه‌های واحد را کاهش می‌دهد. این نوع خرید قدرت مذاکره بالاتری برای شرایط بهتر و انعطاف‌پذیری بیشتر در پرداخت‌ها فراهم می‌کند. همچنین، امکان ذخیره‌سازی استراتژیک در زمان‌های کاهش قیمت را ایجاد می‌کند که می‌تواند به مدیریت بهتر موجودی و کاهش ریسک نوسانات قیمت کمک کند.

سخن آخر

همانطور که در این مقاله گفته شد خرید گازمایع از بورس انرژی نیازمند طی سلسله مراتب مختلفی میباشد این سلسله مراتب نیازمند اگاهی کامل و صرف زمان زیادی میباشد واحد بازرگانی شرکت کیان پترولیوم با شماره ثبت ۱۷۷۲۷، نماینده رسمی شرکت KIAN GROUP İÇ VE DIŞ TİCARET LİMİTED با شماره ثبت ۳۰۰۳۱۰۵ در کشور ترکیه است این شرکت با ارائه خدمات مختلفی همراه شما تاجران و صنعتگران محترم خواهد بود جهت اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان ما در تماس باشید.